Introduktion
I detta dokument används bl.a. följande benämningar:
Nordisk Yta
Nordisk Yta som är ägare av Nordisk Yta-konceptet
Nordisk Yta-gruppen
Alla företagen inom Nordisk Yta
Nordisk Yta-konceptet
Det koncept för drift av ett Nordisk Yta Företag. Konceptet ägs av Nordisk Yta och upplåts till NYF genom ett Nordisk Yta-avtal
Nordisk Yta Företag
Den verksamhet som drivs enligt Nordisk Yta-konceptet
NYF
Företag som är medlem av Nordisk Yta
Nordisk Yta måste precis som alla andra affärsverksamheter anpassa sin verksamhet till förändringar i marknaden och andra förutsättningar. Av det skälet kommer innehållet i Nordisk Ytas Handbok och Prospektet att ändras över tiden. Rätten att ändra i Handbok respektive Prospekt tillfaller Nordisk Yta.
1. Nordisk Yta AB
1.1 Kontaktuppgifter
Nordisk Yta AB
Harstenagatan 5
582 74 Linköping
Tel: 013 – 465 06 40
E-mail: info@nordiskyta.se
1.2 Nordisk Yta
Nordisk Yta avser att bli Sveriges ledande kedja inom måleriföretagande. Nordisk Yta har mångårig erfarenhet och väl utvecklade rutiner, affärssystem och eget verksamhetssystem som lämpar sig för kedjeverksamhet.
Vårt koncept är baserad på en långsiktig satsning där NYF skall få en så trygg och stabil utveckling som möjligt för sitt företag. Målet är att skapa lönsamma och konkurrenskraftiga lokala verksamheter.
1.3 Vår marknad
Nordisk Yta kan vara representerat i hela Sverige. Vi finns i dagsläget från Uppsala till södra Småland. Nordisk Yta vänder sig till offentliga beställare, privata företag och privatpersoner med större och mindre uppdrag. Vi är i många fall en av de större aktörerna på orten med en mångårig erfarenhet.
I ditt område
Vi har delat in marknaden så att varje NYF får ett geografiskt område som motsvarar det geografiska området som ett måleriföretag normalt agerar inom. Indelningen blir i län eller kommun. En karta finns för denna uppdelning vilken är tillgänglig i handboken.
Detta innebär att du får affär från andra NYF på uppdrag i ditt område och att du får ge affär till andra utanför ditt område.
Det är möjligt att genomföra arbeten på annans geografiska område när kundförhållandet så kräver. Det är tex då en befintlig kund tillfälligt erbjuder uppdrag utanför sitt ordinarie geografiska verksamhetsområde. Dock skall ägaren av området informeras om detta så att denne känner till förutsättningarna. Huvudregeln är dock att i första hand överlämna uppdraget till ägaren av området. Detta är normalt fördelaktigast för samtliga parter.
1.4. Affärslogik
Affärsidé
Utföra högkvalitativa måleritjänster kompletterat med andra hantverks- och servicetjänster till privat-, företag- och offentliga kunder som har höga förväntningar på utförandet.
Vision
Genom samarbete vara den kedja som anses ledande inom branschen, med den högsta lönsamheten, utan säsongsproblem och där alla vill arbeta.
Våra tjänster och produkter
Företagen inom Nordisk Yta erbjuder ett komplett utbud av måleritjänster. Vissa specialinriktningar finns enbart på vissa bolag. Dessa specialtjänster är dock tillgängliga för alla NYF och deras kunder. Bolaget med specialkunskap utför arbetet antingen som UE eller mot provision.
Specialinriktningarna är:
- Plåttaksmålning med rengöringsgrad 1, efter rengöring med superhögtryck
- Antikvariatiskt måleri
- Fönsterrenovering
- Markismontering
- Proffshjälpen, ett koncept för färgsättning och inredning
- Totalåtaganden
NYF kan även arbeta med andra hantverkstjänster än måleri. Dessa är i dagsläget:
- Golvläggning
- Plattsättning
Flera områden tillkommer och finns angivna i handboken.
Inom Nordisk Yta arbetar vi även med färgbutiker för försäljning till i första hand privatpersoner. Konceptet går under beteckningen Färg & Miljö.
Samtliga affärsområden som NYF bedriver eller avser att bedriva omfattas av avtalet med Nordisk Yta och dess möjligheter och begränsningar. Regleringen framgår i helhet i avtal och Handboken.
Nordisk Ytas roll
Nordisk Yta äger de affärskoncept som ligger till grund för samarbetet i kedjan. Konceptet tillhandahålls genom Handboken och de utbildningar Nordisk Yta anordnar.
Nordisk Yta ansvarar för samordning och arbetsinsatser som syftar till att skapa skalfördelar inom exempelvis inköp, profil, utbildning, IT och affärsutveckling.
NYF:s roll
NYF skall i sitt område bedriva Nordisk Yta konceptet och därmed bearbeta marknaden med säljinsatser och lokal marknadsföring.
NYF:s intäkter
NYF säljer konceptets varor och tjänster till slutkund. All försäljning sker i egen räkning och NYF ansvarar för fakturering och garantier mm.
Vårt sätt att få kunder
En stor del av marknadsföringen står våra kunder för. Genom att vårt arbete genomsyras av hög kvalitet och kundnöjdhet så sprids ryktet om Nordisk Yta snabbt. Ett i alla avseenden välgjort arbete leder vanligtvis till ytterligare order.
Genom central och lokal marknadsföring och uppsökande försäljning får NYF uppdrag.
1.5 Ägare, bolag och organisation
Nordisk Yta består av moderbolaget Nordisk Yta AB som är ägare av varumärket och konceptet.
Nordisk Yta AB ägs av:
- Björsons Måleri Eftr. AB
- A. Davidssons Måleri & Golv AB
- Måleri-Hantverkarna i Linköping AB
- Västerås Målerispectrum AB
- P&A Måleri i Norrköping AB
- Wärngrens Måleri AB
Dessa sex bolag äger vardera lika stor andel av Nordisk Yta AB, dvs. drygt 16 % vardera.
Nordisk Yta är ägare till kedjan i Sverige och har rätten till varumärke och koncept i Sverige. Nordisk Yta-kedjan består därutöver av lokala företag som är NYF.
Nordisk Yta-ägandet
NYF kan bli aktieägare i Nordisk Yta efter godkännande av styrelsen. NYF får då köpa aktier enligt en riktad nyemission till vid var tidpunkt gällande värde. Denna kostnad presenteras i särskild bilaga.
Det står NYF helt fritt att avstå från nyemission och kvarstå som NYF utan ägande.
Verksamheten drivs idag i följande orter:
Ort |
Driftsform |
Omsättning (2020) |
Uppsala |
Nordisk Yta Företag |
11 000 KKR |
Stockholm |
Nordisk Yta Företag |
6 500 KKR |
Västerås |
Nordisk Yta Företag |
41 000 KKR |
Katrineholm |
Nordisk Yta Företag |
59 000 KKR |
Norrköping |
Nordisk Yta Företag |
30 000 KKR |
Linköping |
Nordisk Yta Företag |
58 000 KKR |
Vadstena |
Nordisk Yta Företag |
70 000 KKR |
Värnamo |
Nordisk Yta Företag |
31 000 KKR |
Organisation
Nordisk Yta leds av VD som är ansvarig för helhetskonceptet. Arbetsuppgifterna inom Nordisk Yta utförs av VD, anställd eller konsulter. Vissa arbetsuppgifter ligger på andra personer anställda på NYF, allt för att hålla en så effektiv organisation som möjligt. Samtliga tjänster är dock styrda och reglerade genom Nordisk Yta.
Styrelse
Elvira Nilsson, VD Nordisk Yta AB
Johnny Larsson, VD Björsons Måleri Eftr. AB
Anders Rapp, VD A. Davidssons Måleri & Golv AB
Mats Andersson, VD Måleri-Hantverkarna i Linköping AB
Johan Geibert, VD Västerås Målerispectrum AB
Martin Andersson, VD P&A Måleri i Norrköping AB
Stefan Wärngren, VD Wärngrens Måleri AB
1.6 Generellt om kedjor
Kedjeverksamhet bedrivs som Frivillig Fackhandel eller Franchising eller i ett mellanting mellan dessa.
Franchising innebär i korthet att någon som har ett framgångsrikt affärskoncept för försäljning av varor och/eller tjänster erbjuder andra att mot ersättning få tillämpa affärskonceptet för egen affärsverksamhet. Denna affärsmodell tillämpas inom nära nog varje område inom svenskt och internationellt näringsliv.
Frivillig Fackhandel är en samarbetsform för att tillsammans skapa skalfördelar som kommer alla deltagande företag tillgodo.
Kedja är alltså en modell för samarbete mellan företag som distribuerar varor och/eller tjänster med ett gemensamt koncept. Konceptet och varumärket ägs av en franchisegivare eller kedje- ledare, i det här fallet Nordisk Yta. Konceptet och varumärket nyttjas mot betalning.
Franchisetagaren eller Medlemmen får hjälp med att utveckla sitt företag och får löpande stöd och service i olika former samt rätt att utnyttja den know-how och erfarenhet som kedjan har.
Lagstiftningsmässigt gäller samma förutsättningar för Frivillig Fackhandel som för Franchise.
Den samarbetsform som man normalt förknippar med kedjor är:
- Franchisegivaren/Kedjeledaren äger det gemensamma affärskonceptet och varumärket
- Ägarmässigt oberoende parter
- Överföring av know-how från kedjan till företaget
- Gemensam identitet utåt
- Löpande stöd från kedjan
- Kedjan får ersättning från företaget
- Avtal styr rättigheter och skyldigheter
Den ersättning företaget betalar till kedjan för tillgång till konceptet är:
- Serviceavgift
- Avgift på vissa aktiviteter
Antalet företag som expanderar genom kedjeverksamhet ökar kraftigt. De skäl som främst brukar anges är att modellen erbjuder en rad fördelar:
- Snabbare expansion
- Bättre inköpsavtal
- Kvalitetskontroll
- Hög motivationsgrad lokalt
- Effektiv arbetsfördelning
- Optimal central administration
Ett väl fungerande system kombinerar alltså kedjans styrka och resurser med den egne företagarens effektivitet, entusiasm och drivkraft. Rätt genomfört är således kedjebildning ett mycket effektivt affärssystem.
I Sverige har franchising expanderat mycket kraftigt de senaste 10 åren. Vartannat år genomför branschföreningen Svensk Franschise och Handelns Utredningsinstitut HUI, en statistisk undersökning för att värdera storlek och utveckling för franchising i Sverige.
2019 års undersökning gav bl.a. följande statistik:
- Det finns ca 800 franchisekedjor I Sverige
- Det finns ca 34 000 franchiseenheter (butiker, säljkontor, tillverkning, tjänsteverksamheter) i Sverige
- Franchisetagarnas gemensamma omsättning är ca 270 miljarder kronor
- Omsättningen i svenska franchiseföretag motsvarar ca 5,9 % av svensk BNP.
Utöver detta finns en rad Frivilliga Fackhandelskedjor som i olika grad har franchiseliknande avtal.